El tramvia al Grau...

Està de moda això de proposar tramvies. A mi no em desagrada la idea: contràriament al que puga semblar, és un mitjà de transport públic col·lectiu modern. I poc contaminant (la perfecció no existeix). Ara bé, com diu la cançó, “tot depén”.

Pel que fa al tramvia al Grau, el gran defecte del projecte és, en primer lloc que, efectivament, és un tramvia al Grau. Només al Grau. Està molt bé (jo m’apunte) millorar la connectivitat entre el centre de Gandia i el Grau. Però qualsevol nou gran projecte, i este ho és (més de 17 milions d’euros), ha de procurar ser efectiu, a curt i a mitjà a termini. Per això, és fàcil d’entendre la demanda que el tramvia hauria d’arribar al final de la platja. Si no és així, no hi ha cap avanç significatiu pel que fa a la millora de la mobilitat. Sé que s’està dient que estem davant de la fase I del projecte. Que diuen que després vindrà la fase II (fins el port) i la fase III (fins a la platja). Però la indefinició i els dubtes tècnics i financers d’eixes dues fases, potser invalide ja la primera. Vull dir que hauríem de tindre-ho ben clar abans de començar. Per exemple: com creuarà el barranc de Sant Nicolau? Farem un altre pont? Per on transcorrerà fins el final de la platja? O com costejarem eixes dues fases posteriors. Perquè sabent que 3 quilòmetres ens costaran 17 milions, parlem de més de 30 milions d’euros afegits. I encara és més inquietant l’anunci que, una vegada en marxa la fase I (recordeu: estació de Renfe - Centre Social del Grau), l’actual Marina se substituirà per un urbà circular a la platja. Això obligaria a qui volguera desplaçar-se des del final de la platja fins, per exemple, l’hospital, a fer dos transbordaments. Tot un pas enrere.

17 milions d’euros són molts diners. Potser en estos moments hagués estat més interessant dedicar-los a altres projectes. Per exemple, els que ja estan previstos en els pressupostos municipals, de manera que, de passada, hauríem ajudat a rebaixar el gegantí deute, que pot ocasionar en un futur la fallida econòmica de l’ajuntament i posar en perill la prestació de serveis essencials, prioritaris i obligatoris. Per això, este projecte demanava d’una reflexió tranquil·la. I no ha estat així. De fet, s’han canviat coses substancials en tan sols dos mesos, algunes de les quals saludem perquè formaven part dels nostres suggeriments inicials. D’altres no s’han tingut en compte. Com per exemple el seu pas pel carrer del Tossal, un carrer de vianants al bell mig de la ciutat, o l’eliminació de les catenàries electrificades, que continuen apareixent a l’entrada del Grau. Per no parlar de l’entrebanc que suposarà per al trànsit (a hores d’ara encara no sabem amb seguretat si s’elimina un dels carrils de l’accés al Grau, el carril bici o la via de servei) o l’ocupació de la zona verda de Mar - 2.

El tramvia és una bona idea, però hi havia alternatives al projecte que s’entesten en dur endavant. Com la utilització de l’actual via del tren: estan els terrenys, donaríem servei a espais de la ciutat sense mitjà de transport i eliminaríem la barrera actual.



| Més

Comentaris (0)

Publica un comentari a l'entrada